Lipicai Lovas Klub


Go to content

Despre concursurile de atelaje

ROMANA > SERVICII

Conducerea de atelaje este incontestabil cea mai elegantă, cea mai spectaculoasă, dar si cea mai costisitoare ramură a sporturilor hipice. Nu din întâmplare este denumită si "opereta sporturilor ecvestre". Concursurile oficiale se organizează în 3 zile după modelul concursului complet de călărie, având trei probe principale: dresajul împreună cu prezentarea, maratonul si obstacolele.

DRESAJUL SI PREZENTAREA
Prima probă a concursurilor oficiale este
dresajul care de cele mai multe ori are loc în ziua de vineri. Pe un teren de 40x100 m atelajele trebuie sa evolueze după un program obligatoriu dinainte stabilt. În dreptul literelor asezate în puncte fixe lângă careul de dresaj caii trebuie să execute întoarceri, schimbări de aluri de mers, cercuri mai mici, mai mari condusi, cu o mână sau două mâini, semicercuri, diagonale, opriri în care câteva secunde atelajul trebuie să stea nemiscat sau dat înapoi 3 m obligatoriu în linie dreaptă. Indiferent de componenta echipajului, doi sau patru, caii trebuie să meargă în aceeasi cadentă, cu aceasi tinută, deci cu o armonie perfectă în patru aluri de mers, si anume pas – obligatoriu bine sprijinit pe zăbală, cu ritmicitate si cu aceasi fortă de tractiune din partea cailor, trap mărunt, trap de lucru si trap alungit. Această ultimă alura de mers este poate cel mai greu de realizat. Cere atât o conformatie anatomică aproape perfectă din partea cailor cât si multă, multă muncă si antrenamente.Se punctează atât driverul cât si prezentarea atelajului. Punctajul obtinut fiind scăzut din punctajul maxim si devine punct de penalizare cu care concurentul continuă concursul în următoarele probe. Eroarea de parcurs după trei reluări înseamnă descalificare.

La anumite concursuri, în functie de anuntul organizatorilor,
prezentarea poate constitui o probă separată. Aici juriul punctează, tot pe principiul punctelor de penalizare, după cinci criterii:
- conducător si secund (secunzii, doi la număr în cazul atelajelor cu patru cai), se tine cont de costumatie, stil (pălăria, mănusa, cravata, biciul si pătura de corp sunt elemente obligatorii), calitatea si armonia costumului, păână si ultimul fir de praf de pe încăltăminte pot fi extrem de importante;
- caii – conditia fizică, curătenia, coama, coada, potcovitul si armonia perechilor;
- harnasamentele – stilul, starea, materialul din care sunt confectionate, ornamentele, si curătenia;
- trăsura – stilul, executia, starea, curătenia, (farurile, stopurile – obligatorii);
- impresia generală - la această probă în afară de secund sau secunzi, se admite pe trasură prezenta unui călător.

O femeie superbă îmbrăcată elegant, cu pălărie mare, mănusi albe lungi, cu un buchet de flori în brate ridică nivelul estetic al acestei probe.Proba de prezentare, mult controversată, este deosebit de importantă pentru ca atelajele din sport să respecte traditia si stilurile caracteristice zonelor geografice de unde provin. Este cea mai bună metodă ca atelajele să nu ajungă la delăsare sau lipsă de pretentie. La cele mai multe etape ale Campionatului National din România proba de prezentare este probă oficială. De asemenea, la cele mai prestigioase concursuri din Europa – exemplu la Cupa „Alpen Adria“, considerată Campionatul European neoficial proba de prezentare este proba, de asemenea, oficială.


MARATONUL
Denumirea de
maratonface aluzie la trecutul acestui sport când proba se organiza pe distanta de 42 km, însă în anii ’80 această distantă s-a redus la 25 - 28 km, astăzi fiind de 12-15 km în ideea protejarii cailor. Trăsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu constructie specială, realizate cu solutii tehnice sofisticate. Ele trebuie să aibă greutăti si ecartamente obligatorii stabilite în regulament iar tinuta si costumatia concurentilor este la libera alegere, doar casca de protectie sau toca fiind obligatorii. Secundul (secunzii) au o sarcină foarte precisă si deosebit de dificilă, ei tin echilibrul atelajului, de multe ori executând exercitii fizice aproape acrobatice. Conditia fizică si cea psihică sunt extrem de importante atât la driveri cât si la cai.


OBSTACOLELE
Această probă are loc în ultima zi a concursului. Concurentii se prezintă la start în functie de rezultatele obtinute în primele zile, astfel că primii la start sunt cei cu cele mai multe puncte de penalizare iar ultimii sunt echipajele cu cele mai bune rezultate. Din nou se cere trasura de stil si costumatia elegantă.
Obstacolele constau din jaloane portocalii de formă conică asezate la 10 cm de ecartamentul rotilor, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Mingea doborâtă de concurent se penalizează. Portile sunt marcate, pe o parte si alta cu culori, culoarea rosie obligatoriu la mâna dreaptă si culoarea albă la mâna stângă. Parcul de obstacole este decorat cu plante si flori ornamentale, ridicand astfel nivelul estetic al probei.

Pe lângă doborârea mingilor sau depăsirea timpului de bază, atelajele sunt penalizate cu puncte pentru derobări sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din tinuta concurentilor sau dotarea incompletă a trăsurilor, iar ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depăsirea unui minut de la semnalul sonor si până la trecerea liniei de start si ocolirea portii de sosire sau răsturnarea trăsurii se pedepsesc cu descalificare.



Punctajul final al concursului de atelaje se realizează prin adunarea punctelor de penalizare din toate cele trei zile de concurs.
După terminarea celor trei probe, are loc premierea si defilarea sau chiar „parada“ atelajelor în ritmurile muzicii si aplauzele spectatorilor.
Titlul de „Campion National“ se obtine în functie de punctele adunate la etapele oficiale ale Campionatului National, iar în functie de numărul de titluri de campion obtinute de un concurent, Federatia Ecvestră Română poate să acorde titlul de „Maestru“ sau „Maestru emerit al sportului“. Dreptul de participare la Campionatele
Mondiale se obtine prin calificarea prealabilă a concurentilor. Regulamentele la concursurile oficiale si la etapele de campionat sunt regulamentele Federatiei Ecvestre Internationale, iar regulamentele de campionat se stabilesc anual de „Comisia de atelaje“ a Federatiei Ecvestre Române.


Home Page | ROMANA | ENGLISH | Evenimente / Events | Noutati / News / Hír | VIDEOS | Site Map


Back to content | Back to main menu